Közép-európai határokon átnyúló együttműködés az intelligens közlekedési rendszerek terén
A „22-EU-TG-X4ITS – X4ITS (Cross for ITS) nemzetközi ITS projekt” együttműködést biztosít a kelet- és közép-európai (cseh, horvát, magyar, osztrák, román, szlovén) kormányzati szervek, önkormányzatok, közösségi közlekedési szolgáltatók, a vasúti beszállítói ágazat szereplői, közútkezelők, valamint a közlekedési információs szolgáltatók között. Hazai részről az Építési és Közlekedési Minisztérium, Koordinátor Kedvezményezettként, a Magyar Közút Nzrt. és a Budapest Közút Zrt. Társkedvezményezettként vesznek részt a közös munkában.
A X4ITS-ben folytatódik a CROCODILE nemzetközi projektben megkezdett munka, amelyben a résztvevő államok együtt dolgoznak határokon átnyúló szolgáltatások és forgalmi menedzsment intézkedések továbbfejlesztésén, kialakításán, továbbá C-ITS szolgáltatásokat építenek ki az európai hálózatok mentén elhelyezkedő városokban. A projektben tervezett megvalósítások az adatgyűjtés, feldolgozás és hozzáférés fejlesztésére fókuszálnak, ideértve az új eszközök telepítését, az információs folyamatok korszerűsítését, illetve a nemzeti hozzáférési pontokon publikált információtartalom bővítését, különös tekintettel az alsóbbrendű úthálózatok, valamint a multimodális (és/vagy városi) csomópontokra vonatkozó információs szolgáltatások tekintetében.
A projekt részletes műszaki tartalma:
- DATEX II node-ok megvalósítása: az adatok rendelkezésre állása és az adatcsere megvalósítása érdekében – folytatja a „DATEX II node”-ok (csomópontok) véglegesítését célzó munkát (ahogyan az a felhatalmazáson alapuló rendeletekben is említésre kerül). A fejlesztések figyelembe veszik a 2010/40/EU direktíva felülvizsgálata során a tagállami kötelezettségekben bekövetkező változásokat, valamint a NAPCORE projektben megfogalmazott harmonizációs szempontokat.
- Határon átnyúló információs szolgáltatások: a felhasználók középpontba állítása, folytatva a továbbfejlesztett szolgáltatások irányába mutató munkát (web-es szolgáltatások, alkalmazások) – a CROCODILE projektek korábbi erőfeszítése és megoldásai alapján. Másik központi elem különböző csatornák fejlesztése, hogy az aktuális végfelhasználók számára magas színvonalú, értékes információkat biztosíthassunk.
- Együttműködés felerősítése a korridor projektek között: együttműködés kialakítása más korridor projektekkel (pl. MERIDIAN) és európai kezdeményezésekkel egymás tapasztalatainak, ismereteinek kicserélése érdekében.
A fejlesztések általános célja a közlekedésbiztonság növelése mellett a közúthálózat hatékonyságának növelése (mind kapacitás, mind energiahatékonyság tekintetében) és az üzemeltetési szint magasabbra helyezése, melyek a hálózatba kapcsolt közlekedés megvalósulásával segítenek elérni a Vision Zero célkitűzést, valamint jelentősen hozzájárulnak a nemzeti dekarbonizációs célokhoz is.
A hazai munkaprogram C-ITS részének célja a lefedettség növelése (útmenti adóhálózat további kiépítése), valamint új, városi környezetben alkalmazható funkciók kialakítása (pl. jelzőlámpás irányítás mélyebb integrációja).
A projekt összköltsége: 10 335 405 475 Ft, amelynek 50%-át az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) biztosítja.
„E kiadvány tartalmáért kizárólag a szerző felelős. Az Európai Unió nem vállal felelősséget a kiadványban szereplő információk semminemű felhasználásáért.”